- НАОЧНІ МЕТОДИ НАВЧАНННЯ ПРАВОЗНАВСТВА
Анотація
У статті визначено поняття наочних методів навчання, встановлено їх види та особливості застосування у навчанні правознавства; доведено, що наочність може співвідноситися з різними загальнодидактичними методами, а саме: інформаційно-рецептивним, репродуктивним, проблемного викладу, частково-пошуковим та пошуковим, бути способом їх реалізації у процесі навчання правознавства; результати даного дослідження можуть бути використані при написанні наукових робіт з питань методики навчання права та у відповідній практиці.
Ключові слова: наочні методи, ілюстрація, демонстрація, спостереження, умовно-графічна наочність.
кандидат педагогических наук, доцент, Рябовол Л. Т. Наглядные методы обучения правоведения/ Кировоградский государственнный педагогический університет имени Владимира Винниченко, Украина, Кировоград
В статье определено понятие наглядных методов обучения, установлены их виды и особенности применения в обучении правоведения; доказано, что наглядность может соотноситься с различными общедидактическими методами, а именно: информационно-рецептивным, репродуктивным, проблемного изложения, частично-поисковым, поисковым, быть способом их реализации в процессе обучения правоведения; результаты данного исследования могут быть использованы при написании научных работ по вопросам методики обучения права и в соответствующей практике.
Ключевые слова: наглядные методы, иллюстрация, демонстрация, наблюдение, условно-графическая наглядность.
The candidate of pedagogical sciences (Ph.D.), Ryabovol L.T.
Visualize teaching methods jurisprudence/ Kirovograd State Pedagogical Universitynamed after Vladimir Vinnichenkо,Ukraine, Kirovograd
The article defines the concept of visual learning methods set their types and features of the training of law; proved that visibility may relate to different generalteachingmethods, namely information and receptive, reproductive, problem statement, partially-search and search, be a way of implementation of the learning process of law; the results of this study can be used when writing scientific papers on methods of teaching law and relevant practice.
Keywords: visual methods, illustration, demonstration, observation, shareware graphic clarity.
Повний текст:
СТАТТЯ РЯБОВОЛПосилання
Література:
Голуб Б. А. Основы общей педагогики: [учебное пособие для вузов] / Б. А. Голуб. – М.: Гуманитарный издательский центр «Владос», 2004. – 54 с.
Кашкарьов Г. В. Методика викладання правознавства в школі в опорних схемах і таблицях. Ч. І. – Х. : Вид. група «Основа», 2011. – 64 с.
Крапанева Е. М. Теория и методика обучения праву : Учеб. пособие. / Е.М. Крапанева. – Екатеринбург: Издат-во Рос. гос. проф.-пед. ун-та, 2010. – 166 с.
Кузьмінський А. І. Технологія і техніка шкільного уроку: навч. посіб. / А.І. Кузьмінський, С.В. Омельяненко. – К. : Знання, 2010. – 335 с.
Кукушин В. С. Теория и методика обучения / Кукушин В. С. – Ростов н/Д : Феникс, 2005. – 474 с.
Магдич В. Використання графічних схем при поясненні юридичних термінів і понять у викладанні курсу «Основи правознавства» / Магдич В. // Історія в школі. – 2002. – № 3. – С.42-44.
Пальчевский С. С. Педагогіка: Навч. посіб. 2-е вид./ С. С. Пальчевський. – К.: Каравела, 2008. – 496 с.
Певцова Е.А. Теория и методика обучения праву: [Учебник для студентов высших учебных заведений] / Певцова Е. А. – М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2003. – 400 с.
Савченко О. Я. Дидактика початкової школи: [підручник для студентів педагогічних факультетів] / Савченко О. Я. – К. : Абрис, 1997. – 416 с.
References:
Holub B. A. Osnovы obshchey pedahohyky: [uchebnoe posobye dlya vuzov] / B. A. Holub. – M.: Humanytarnыy yzdatel'skyy tsentr «Vlados», 2004. – 54 s.
Kashkar'ov H. V. Metodyka vykladannya pravoznavstva v shkoli v opornykh skhemakh i tablytsyakh. Ch. I. – Kh. : Vyd. hrupa «Osnova», 2011. – 64 s.
Krapaneva E. M. Teoryya y metodyka obuchenyya pravu : Ucheb. posobye. / E.M. Krapaneva. – Ekaterynburh : Yzdat-vo Ros. hos. prof.-ped. un-ta, 2010. – 166 s.
Kuz'mins'kyy A. I. Tekhnolohiya i tekhnika shkil'noho uroku : navch. posib. / A.I. Kuz'mins'kyy, S.V. Omel'yanenko. – K. : Znannya, 2010. – 335 s.
Kukushyn V. S. Teoryya y metodyka obuchenyya / Kukushyn V. S. – Rostov n/D : Fenyks, 2005. – 474 s.
Mahdych V. Vykorystannya hrafichnykh skhem pry poyasnenni yurydychnykh terminiv i ponyat' u vykladanni kursu «Osnovy pravoznavstva» / Mahdych V. // Istoriya v shkoli. – 2002. – # 3. – S.42-44.
Pal'chevskyy S. S. Pedahohika: Navch. posib. 2-e vyd./ S. S. Pal'chevs'kyy. – K.: Karavela, 2008. – 496 s.
Pevtsova E.A. Teoryya y metodyka obuchenyya pravu : [Uchebnyk dlya studentov vыsshykh uchebnыkh zavedenyy] / Pevtsova E. A. – M. : Humanyt. yzd. tsentr VLADOS, 2003. – 400 s.
Savchenko O. Ya. Dydaktyka pochatkovoyi shkoly : [pidruchnyk dlya studentiv pedahohichnykh fakul'tetiv] / Savchenko O. Ya. – K. : Abrys, 1997. – 416 s.
- ФОРМУВАННЯ ПРАВОВИХ УМІНЬ УЧНІВ
НА МАТЕРІАЛАХ ПІДРУЧНИКІВ З ПРАВОЗНАВСТВА
ДЛЯ 9 і 10 КЛАСІВ
Н. М. Жидкова,
Інститут педагогіки НАПН України
Постановка проблеми. У Державному стандарті базової й повної
середньої освіти [2] особлива увага приділяється підготовці учнів до
пізнавальної і творчої діяльності, що зумовлює актуальність формування
системи різнорівневих умінь. Вивчення правознавства передбачає набуття
учнями низки правових умінь. Наразі підручник залишається основним
засобом для цього.
Аналіз останніх досліджень. Дослідженням якості змісту підручників
займаються К. Баханов, Є. Вяземський, В. Мисан, О. Пєвцова, О. Пометун,
І. Смагін, М. Студенікін. У процесі цього вивчення були сформульовані
критерії аналізу шкільних підручників з предметів суспільствознавчого
циклу.
Важливим показником методичної відповідності підручників з
правознавства вимогам освітньої предметної системи є сприяння матеріалів
формуванню предметної компетентності, складовою якого є предметні
вміння [7, 89].
Формулювання цілей статті. У цій статті на основі аналізу
матеріалів трьох підручників з правознавства для 9 та двох 10 класів
представимо, як формувати правові вміння в навчально-пізнавальній
діяльності. Для аналізу були взяті підручники 2009 року з правознавства
(практичний курс) для 9 класу таких авторів: О. Пометун і Т. Ремех (далі –
«Підручник О. Пометун, Т. Ремех»); О. Наровлянський (далі – «Підручник
О. Наровлянського, 9 кл.»); В. Сутковий, Т. Філіпенко (далі – «Підручник
В. Суткового»). Серед підручників для 10 класу (академічний рівень) 2010
року були відібрані доробки двох авторів: О. Наровлянського та С. Гавриша,
В. Суткового, Т. Філіпенко (далі – «Підручник С. Гавриша»). Усі підручники
9 та 10 класів відповідають навчальним програмам, мають гриф МОН
України й практично використовуються у школах.
Основна частина. Початкове ознайомлення зі змістом підручника
відбувається на вступному уроці. Структурно всі підручники для 9 класу
містять вступ урок, 7 розділів, які поділені на теми (параграфи). Підручники
О. Пометун, Т. Ремех та В. Суткового мають 4 узагальнювальні теми та на
додаток підручник О. Пометун, Т. Ремех 1 узагальнювальну тему всього
курсу. Додатково в кінці підручника О. Пометун, Т. Ремех вміщені у
скороченому вигляді нормативно-правові акти і пам’ятки використання
інтерактивних методів роботи на уроках, а в підручниках О. Наровлянського
та О. Пометун, Т. Ремех ще й термінологічний словник. Підручники для
10 класу складаються зі вступу, 4 частин, поділених на параграфи,
4 узагальнювальних уроків і глосарія. Слід зазначити, що підручники для 9 і 10 класів демонструють різні
підходи до формування вмінь, що обумовлено навчальними програмами.
Відомо, що вміння формуються шляхом застосування прийомів під час
виконання завдань. На думку О. Пометун випереджальні запитання роблять
процес читання тексту вдумливішим і осмисленим [5, 6]. Так, за
підручниками 9 класу відповідно до поурочного переліку вмінь і навичок
навчальної програми учні вчаться формулювати поняття, аналізувати
нормативно-правові акти, розв’язувати правові ситуації, складати документ у
вирішенні завдань, що наскрізно вміщені в основному тексті. У 10 класі
такий підхід застосовується лише до формування вмінь формулювати
поняття й аналізувати нормативно-правові акти (підручник О.
Наровлянського). Завдання щодо розв’язання правових ситуацій в обох
підручниках для 10 класу розміщені вкінці параграфа і спрямовані на
виявлення його рівня сформованості. У всіх випадках розвиток умінь
потребує допомоги вчителя.
Вступ підручників для 9 класу розкриває особливості правознавства й
визначає місце предмета серед інших дисциплін. У вступному тексті
підручника О. Наровлянського зосереджено увагу на практичному характері
навчального курсу, формуванні вмінь застосовувати правові знання для
реалізації своїх прав та інтересів і представлено алгоритм дій для виконання
інтерактивних вправ [3, 6–7]. У підручнику О. Пометун, Т. Ремех
розкривається зміст терміна правознавство, демонструються особливості
юридичного способу викладення думок [6, 4–5]. У підручнику В. Суткового
зміст правознавства розкрито через історію становлення права [8, 3–4].
У 10 класі учні набувають умінь системно застосовувати знання про
теорію держави і права в навчальній діяльності. До речі, якщо С. Гавриш у
вступному слові розповідає про місце правознавства серед
суспільствознавчих наук, мету і завдання курсу [1, 3], то О. Наровлянський
дає інструментарій для роботи: знайомить учнів з пам’ятками розв’язування
юридичних ситуацій, аналізу нормативно-правових актів, порівняння
юридичних понять [4, 4]. Вдало розміщені пам’ятки дають змогу учням легко
знаходити їх у процесі навчання.
Закінчуючи обговорення вступної частини, варто звернути увагу на
апарат орієнтування підручника, який дає змогу учням виявляти необхідні
рубрики. У підручниках В. Суткового та С. Гавриша вводяться спеціальні
позначки для роботи з поняттям, історією поняття, юридичними
документами, юридичною ситуацією. Підручник О. Пометун, Т. Ремех
орієнтує учнів на роботу з правовими ситуаціями через позначку. У
підручниках О. Наровлянського спеціально позначена робота з нормативно-
правовими актами.
За названими підручниками ми пропонуємо будувати роботу
послідовно і системно за такими критеріями: 1) ускладненням прийомів (від
репродуктивних до перетворюючих і творчих) і їх застосування під час
виконання різнорівневих завдань, вивчення нового матеріалу; 2) зростанням
рівня самостійності (від наслідування зразка до самостійного використання прийому); 3) розвитком умінь (у 9 класі учні засвоюють комплекс умінь і
навичок, а в 10 класі цей комплекс застосовується й доповнюється окремими
вміннями).
Варто наголосити на ще одному показникові, що наочно представлено
у підручнику О. Пометун, Т. Ремех. Автори пропонують таку послідовність у
формуванні окремих умінь: при вивченні І розділу «Правила і закони в
суспільстві та твоєму житті» учні вчаться формулювати поняття, ІІ розділу
«Ти – людина, громадянин, отже маєш права» – аналізувати нормативно-
правові акти (вміння працювати з поняттями необхідне при аналізі
нормативно-правових актів); набуття вмінь вирішувати правові ситуації і
складати правові документи відбувається при вивченні розділів ІІІ «Ти і
цивільно-правові відносини», IV «Закони у житті твоєї сім’ї», V «Твої права
у трудових правовідносинах», VI «Твої орієнтири в адміністративному та
кримінальному праві» (аналіз нормативно-правових актів застосовується у
певних вміннях). Саме такий підхід відповідає вимогам програми 9 класу.
Розглянемо шляхи формування кожного з умінь. Спочатку
ознайомимося зі вмінням формулювати поняття, яке потребує спектра
прийомів: репродуктивних (упізнавати і називати поняття [3, 14; 8, 8]);
перетворюючих (визначати поняття через ознаки (основні і другорядні) [1,
34; 3, 29; 4, 13–14; 6, 16; 8, 33] та через функції [3, 16; 4, 140–141; 6, 62; 8, 75],
класифікувати поняття [1, 19; 3, 31; 4, 123; 6, 17; 8, 98], наводити приклади
застосування понять [1, 10; 4, 123; 6, 19; 8, 28–29], порівнювати поняття [1,
46; 3, 64; 4, 27; 6, 12; 8, 56], розкривати зміст і обсяг поняття [3, 16–17; 4, 29;
6, 31], пояснювати поняття [1, 56; 3, 20; 4, 40; 6, 11; 8, 29–30;], судження [1,
77; 3 129; 4, 32; 6, 35; 8, 71]); творчих (формулювання висновків [1, 355; 3, 79;
4, 71; 6, 49; 8, 71]; пояснення генезису поняття [1, 177; 3, 81; 4, 93; 6, 27; 8,
41–42]). Зауважимо, у формуванні прийомів підручники не є самодостатніми.
Прийоми у них, як правило, представлені у формі системи запитань,
прикладу дій або ж умовно-графічному зображенні. Унаочнення прийомів у
письмово-графічній формі, а саме завдань до ілюстрацій (підручники О.
Наровлянського і В. Суткового) або схеми і таблиці (усі підручники)
потребують допомоги вчителя: необхідно розкласти прийом на окремі кроки,
з’ясувати значимість та проконтролювати його застосування.
Аналіз програм і підручників свідчить, що формування спектра вмінь
переважно відбувається під час вивчення І розділу у 9 класі та застосовується
й розвивається у подальшому засвоєнні курсу й протягом усього 10 класу.
Формування вмінь на кожному уроці представлено трирівневою системою у
бік їх ускладнення. Наприклад, нарепродуктивному рівні учні вчаться
розпізнавати поняття, на перетворюючому рівні характеризувати або
порівнювати, на творчому – формулювати висновок, самостійно давати
визначення поняттю.
Зростання самостійності учнів у формуванні прийому можна показати
на прикладі підручника В. Суткового. Так, учні спочатку вчаться прийому
порівняння шляхом заповнення таблиці за запропонованими у підручнику
критеріями, потім визначати критерії за наведеними прикладами, а далі
самостійно заповнювати таблицю [8, 35, 37, 39, 79]; або у підручнику
О. Пометун, Т. Ремех прийом класифікації понять представлено через
діяльність за зразком, а потім його самостійне застосування під час
виконання вправ [6, 17, 19].
Відомо, що для полегшення сприйняття нового поняття необхідно
згадати подібне з повсякденного досвіду або засвоєне з інших навчальних
предметів. Автори підручників для 9 класу пропонують формулювати
поняття на основі переосмислення фрагмента відомої казки (підручник
О. Пометун, Т. Ремех), історичних понять (підручник О. Наровлянського),
етимології понять (підручник В. Суткового). У 10 класі учні систематизують
знання переважно шляхом побудови понять родово-видових зв’язків
(підручник О. Наровлянського), а також застосовують комплекс прийомів
перетворюючого і творчого рівнів. Для розуміння невідомого чи складного
поняття учні можуть звернутися до термінологічного словника підручника.
Він стає у нагоді й для перевірки сформульованого поняття учнями.
Уміння формулювати поняття може формуватися у поєднанні з іншими
правовими вміннями при аналізі нормативно-правового акту [3, 122; 4, 137–
138; 6, 36; 8, 41] або вирішенні правової ситуації [3, 176; 4, 137–138; 6, 60; 8,
37].
Уміння працювати з нормативно-правовими актами відносяться до
основних, що їх набувають учні при вивченні правознавства. Робота з
нормативно-правовою базою складається з внутрішнього і зовнішнього
аналізу нормативно-правових актів.
Для внутрішнього аналізу необхідні такі прийоми: репродуктивні
(називати документ, знаходити інформацію у тексті) [3, 40; 6, 50; 8, 49];
перетворюючі (тлумачити [1, 60–61; 3, 41; 4, 72–73; 6, 58, 62; 8, 27–28;];
коментувати [6, 55]; порівнювати нормативно-правові акти [1, 362; 3, 136; 4,
49; 6, 74; 8, 20, 25]; застосувати положення нормативно-правових актів, яке,
як правило, демонструється у вирішенні правової ситуації [3, 52; 6, 57], або,
як у підручнику О. Наровлянського, пов’язаний зі складанням правового
документа [3, 101]); творчі (оцінювати положення, формулювати висновок,
що дає змогу застосувати відомі прийоми [3, 185; 4, 146; 6, 69; 8, 44]).
Зазначимо, що, відповідно до програм і підручників, у 9 класі більш
широко робота з аналізованим вмінням представлена у засвоєнні ІІ розділу
«Ти – людина, значить маєш права», а у 10 класі – частини ІІІ «Основи
публічного права».
Система роботи на уроках починається з репродуктивних умінь (як
називати нормативно-правові акти, називати поняття за документами), далі з
перетворюючими (як коментувати положення, описувати їх та застосовувати)
і, нарешті, з творчими (обґрунтовувати значимість положень, формулювати
висновок тощо).
Якщо у 9 класі учні засвоюють переважно вміння внутрішнього
аналізу, то у 10 відповідно до навчальних програм вчаться перетворюючим і
творчим умінням внутрішнього аналізу нормативно-правового акта та
здійсненню зовнішнього аналізу документа. Орієнтуватись у нормативно-правовій базі учням допоможе вміння
зовнішнього аналізу документа. Усі підручники містять перелік джерел
права, але у них мало представлені завдання для формування відповідного
вміння. Такий приклад подається лише у підручниках О. Наровлянського та
О. Пометун, Т. Ремех [3, 174; 6, 28].
Будування прийомів авторами підручників пропонується здійснювати
через умовно-графічні зображення, як у підручнику С. Гавриша показано
прийом тлумачення [1, 59–61] чи прийом порівняння у підручниках С.
Гавриша, В. Суткового [1, 101; 8, 42].
Іншим умінням, яке формується майже на кожному уроці практичного
курсу, є аналізування і розв’язання правової ситуації. Робота з правовими
ситуаціями дає змогу учням засвоїти такі прийоми: репродуктивного рівня
(аналізувати умови ситуації з незначною кількістю одиниць тексту [3, 28; 5,
55; 6, 36; 8, 37]); перетворюючого рівня (аналізувати умови ситуації зі
значною кількістю одиниць тексту [1, 45; 3, 39; 4, 19; 6, 33; 8, 107], визначати
проблему ситуації [1, 136, 137; 3, 128; 4, 161; 6, 26; 8, 140], аналізувати і
застосовувати положення нормативно-правового акта [3, 59; 6, 56; 8, 30],
шукати правову та іншу інформацію у різних джерелах [1, 68; 3, 52],
оцінювати дії учасників та їх результати [2, 136–137; 3, 128; 4, 161; 6, 109; 8
140], наводити аргументи на користь кожної зі сторін [1, с. 368; 3, с. 134; 6, с.
56; 8, с. 140]); творчого рівня (аналізувати ситуації і формувати рішення з
погляду його можливих наслідків [1, 68; 3, 113; 4, 149; 6, 103; 8, 76]).
Процес роботи з правовими ситуаціями авторами всіх підручників
практичного курсу починається з аналізу ситуацій репродуктивного рівня,
які, як правило, представлені в І розділі. У ІІ розділі учні вчаться вирішувати
ситуації перетворюючого рівня, які потребують складніших прийомів, як
наприклад, застосувати нормативно-правовий акт. Ситуації творчого рівня
вміщені у підручниках О. Пометун, Т. Ремех (ІІІ–VІ розділи) та С. Гавриша
(ІІІ–ІV частини). Серія взаємопов’язаних запитань до ситуації спрямовують
учнів на вироблення стратегії їх розв’язання.
Формування прийомів вирішення правової ситуації і застосування
нормативно-правого акта може відбуватись водночас. Такий приклад
наведено в підручнику В. Суткового через заповнення таблиці [8, 30, 96].
Навчання учнів умінню складати правові документи є логічним
завершенням роботи практичного курсу правознавства й представлена у
підручниках у ІІІ–VI розділах. Це такі документи, як заява, договір (угода),
скарга, протокол зборів, резюме тощо. У підготовці конкретного документа
учні набувають: репродуктивних умінь (складати документ за зразком);
перетворюючих (структурувати його, зазначати назву документа, визначати
особу, до якої слід звертатися, застосовувати нормативно-правовий акт,
формулювати його зміст, зазначати додаткові документи); творчих
(самостійно складати документ). У підручниках для 9 класу пропонується
складати документ з посиланням на нормативно-правовий акт (підручники
О. Пометун, Т. Ремех та В. Суткового) або складати документ у поєднанні з
розв’язанням чи моделюванням правової ситуації [3, 191; 6, 98; 8, 108–109]. Слід зазначити, що одним із завдань правознавства в 10 класі є
формування вмінь учнів застосовувати правові знання в житті, а тому вміння
складати документ потребує подальшого розвитку. Але, на жаль,
запропоноване вміння у підручниках для 10 класу не представлено.
Висновки. Отже, аналіз підручників для 9 і 10 класів свідчить по
можливість будувати процес формування вмінь системно й послідовно: у
напрямі їх ускладнення – від засвоєння репродуктивних прийомів до
перетворюючих і творчих, а також їх застосування у вирішенні системи
завдань, засвоєнні нової теми; у 9 класі формується спектр прийомів, а у 10
класі учнівські вміння відпрацьовуються й доповнюються окремими
прийомами – від діяльності за зразком до самостійної навчальної діяльності,
що супроводжується умовно-графічним зображенням. Формулювання
окремих умінь може відбуватися комплексно, що свідчить про їх
взаємозв’язок: застосовувати нормативно-правовий акт у розв’язанні
правової ситуації або у складанні документа тощо.
Література
1. Гавриш С. Б. Правознавство : підруч. для10 кл. загальноосвіт. навч.
закл. : рівень стандарту, академ. рівень [Текст] / С. Б. Гавриш, В. Л.
Сутковий, Т. М. Філіпенко. – К. : Ґенеза, 2010. – 416 с.
2. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти
[Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://www.mon.gov.ua/education/average
3. Наровлянський О. Д. Правознавство (практичний курс) : підручн. для
9 кл. загальноосвіт. навч. закл. [Текст] / О. Д. Наровлянський. – К. : Грамота,
2009. – 216 с. 4. Наровлянський О. Д. Правознавство : підручн. для 10 кл.
загальноосвіт. навч. закл. [Текст] / О. Д. Наровлянський. – К. : Грамота, 2010.
– 232 с.
5. Пометун О. Методика роботи з підручниками на уроках історії
України в 10 класі [Текст] / О. Пометун // Історія і суспільствознавство в
школах України. – 2011. – № 1. – С. 5–8.
6. Пометун О. І. Правознавство. Практичний курс : підручник для 9 кл.
[Текст] / О. І. Пометун, Т. О. Ремех. – К. : Літера, ЛТД, 2009. – 192 с.
7. Смагін І. І. Оцінка рівня якості підручників із правознавства для 9
класу загальноосвітньої школи [Текст] / І. І. Смагін // Вісник Житомирського
державного університету імені І. Франка. – 2010. – № 52. – С. 88–91.
8. Сутковий В. Л. Правознавство (практичний курс) : підручн. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. [Текст] / В. Л. Сутковий, Т. М. Філіпенко. – К. :
Ґенеза, 2009. – 216 с.
UA У статті висвітлюється питання формування правових умінь в учнів
9 та 10 класів на основі аналізу матеріалів підручників з правознавства.
Показано, яких умінь, прийомів і компетенцій набувають учні при
проходженні навчального курсу. Підкреслено провідну роль системи вмінь у
навчально-пізнавальній діяльності учнів. Ключові слова: аналіз підручників з правознавства, формування вмінь,
система вмінь, навчально-пізнавальна діяльність.
RU В статье рассматривается вопрос формирования правовых умений
учащихся на основании анализа материалов учебников для 9 и 10 классов по
правоведению. Показано, какие приемы, умения и компетенции приобретают
учащиеся при изучении учебного курса. Подчеркнута ведущая роль системы
умений в учебно-познавательной деятельности.
Ключевые слова: анализ учебников по правоведению, формирование
умений, система умений, учебно-познавательная деятельность.
EN The article explores the formation of legal abilities of pupils on the basis
of analysis of selected textbooks on jurisprudence for 9–10 grade. The techniques,
abilities and competences acquired within the course are listed. The leading role of
the established system of abilities in educational activities of pupils is emphasized.
Keywords: analysis of textbooks on jurisprudence, formation of abilities,
Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 189 з поглибленим вивченням англійської та німецької мов Деснянського району міста Києва
Діяльність навчального закладу спрямована на виконання Національної програми правової освіти населення, затвердженої Указом Президента України від 18.10.2001 р. № 992, програми правової освіти населення Деснянського району міста Києва на 2011-2015 роки, рекомендацій МКМР з правової освіти населення, а також направлена на підвищення правосвідомості та правової культури педагогічного колективу, учнів закладу та їх батьків.
Педагогічний колектив спеціалізованої школи № 189 м . Києва визначає головними завданнями - виховання громадянина України; виховання шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей українського народу та інших народів і націй; формування і розвиток соціально зрілої, творчої особистості з усвідомленою громадянською позицією, почуттям національної самосвідомості, особистості, підготовленої до професійного самовизначення; виховання в учнів поваги до Конституції України, державних символів України, прав і свобод людини і громадянина, почуття власної гідності, відповідальності перед законом за свої дії, свідомого ставлення до обов’язків людини і громадянина; реалізація права учнів на вільне формування політичних і світоглядних переконань.
В своїй діяльності школа керується Конституцією України, Законами України “Про освіту”, “Про загальну середню освіту”, іншими законодавчими актами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, Кабінету Міністрів України, наказами МОН, інших центральних органів виконавчої влади, рішеннями місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, Положенням про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від від 27 серпня 2010 р. N 778, іншими нормативно-правовими актами та власним статутом.
4. В СШ № 189 правознавство викладається в 10-х класах за програмою для загальноосвітніх закладів (рівень стандарту/академічний рівень) авторів Котюка І.І. та Палійчук Н.Й., в 9-х класах за навчальною програмою «Правознавство (практичний курс)» для 9- х класів навчальних закладів (35 годин, 1 година на тиждень) авторів Пометун О.І., Ремех Т.О., рекомендованої міністерством освіти і науки України, лист від 21.05.08 р. № 1/11-1969, згідно яких складено тематичні плани. Планування та проведення уроків правознавства проводиться згідно інструктивно-методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України, Лист № 1/9-454 від 09.06.2011 "Про особливості організації навчально- виховного процесу в загальноосвітніх навчальних закладах у 2011/12 навчальному році", Лист № 1/9-426 від 01.06.2012 "Щодо інструктивно-методичних рекомендацій із базових дисциплін".
6. Правознавство в середній загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 189 з поглибленим вивченням англійської та німецької мов викладають Срібняк Олена Сергіївна та Конон Наталія Федорівна.
Срібняк Олена Сергіївна вчитель-методист, вчитель вищої категорії. Має 26 років педагогічного стажу, останні курси підвищення кваліфікації проходила у 2012 році.
Конон Наталія Федорівна вчитель вищої категорії. Має 18 років педагогічного стажу, останні курси підвищення кваліфікації проходила у 2011 році.
7. Заклад працює за підручниками, посібниками, що мають відповідний гриф МОН, і забезпечує виконання навчально-виховних завдань на кожному ступені навчання відповідно до вікових особливостей та природних здібностей дітей. - Наровлянський О.. Правознавство. Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів (рівень стандарту, академічний рівень).– К., «Грамота», 2010. - О.І. 9 клас -Пометун, Т.О. Ремех. Правознавство. Практичний курс. – К., «Літера ЛТД», 2009;
На уроках правового спрямування учні проявляють зацікавленість у вивченні предмету, набутті вмінь орієнтуватися в системі законодавства, користуватися джерелами права (Конституцією України, Декларацією прав дитини та інших); володіти елементарною правовою термінологією; зв’язно та логічно викладати матеріал з морально-правових проблем; використовувати правову літературу, інтернет-ресурси; беруть участь в обговоренні правових проблем, дискусіях, вчаться аргументовано висловлювати і відстоювати свою думку, робити висновки; застосовувати правові знання для пояснення фактів навколишнього життя і вибору варіанта правомірної поведінки в різних життєвих ситуаціях.
Вчителі Срібняк О.С. та Конон Н.Ф. сприяють формуванню системного уявлення в учнів про державу та право як основні засоби впорядкування суспільних відносин, вміння використовувати їх у практичному житті.
З метою виявлення обдарованих учнів та надання їм допомоги у виборі професії, залучення їх до навчання у вищих навчальних закладах освіти, поглиблення інтересу до юриспруденції і правознавства в школі проводяться предметні олімпіади, конкурси, вікторини.
У І (шкільному) етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з правознавства 2013-2014 н.р. брали участь 27 учнів 9-10-х класів.
Розробка завдань передбачала систематизацію правових уявлень, правового переконання і навичок правомірної поведінки, знання основних положень та структури Конституції України, уміння аналізувати суспільно-політичні події.
Учні закладу є постійними учасниками і переможцями предметних олімпіад та конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України у відділеннях дисциплін правового спрямування.
– районна олімпіада з правознавства (2013-2014 рр.) – 2 місце посіла учениця 10 А класу - Власюк Людмила;
¾ районний етап огляду-конкурсу на кращий твір на правову тематику серед учнів загальноосвітніх навчальних закладів м. Києва - 2 місце посіла учениця 10 Б класу – Чайковська Анна-Марія з публіцистичною статтею «Твої права закінчуються там, де починаються права іншого»;
– районний конкурс-захист науково-дослідницьких робіт МАН з всесвітньої історії –місце посіла учениця 10 Б класу Шурко Катерина;з історичного краєзнавства – 1 місце- Чайковська Анна-Марія, учениця 9 В класу; історії України – 3 місце посіла учениця 9 Б класу Панфілова Вікторія
– переможцем III (міського) етапу ХІІ Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості, присвяченого Шевченківським дням (2013 р.), у номінації «Історія України і державотворення» стала Чайковська Анна-Марія.
Відповідно до Концепції національно-патріотичного виховання, що передбачає формування почуття патріотизму і духовності, національної свідомості, любові до свого народу, його історії, держави Київською міською радою старшокласників започатковано культурно-мистецький національно-патріотичний проект - Міський фестиваль-конкурс «Маю честь!». Старшокласники Лавренюк Н., Лапко В., Будішевський О., Шевчук В., Шуляк В. вибороли призові місця на районному етапі конкурсу.
Під час підготовки до уроків вчителі Срібняк О.С. та Конон Н.Ф. враховують методичні рекомендації Міністерства освіти і науки України, Лист № 1/9-426 від 01.06.2012 "Щодо інструктивно-методичних рекомендацій із базових дисциплін" та використовують інформацію веб-сайту Деснянської районної у місті Києві державної адміністрації.
Наприклад, під час уроків правознавства в 10 А, 10 Б класах з теми «Цивільне право» вчитель Срібняк О.С. використала статтю провідного спеціаліста Деснянського районного управління юстиції у м. Києві О.В. Петрожець «Що таке цивільна дієздатність та правоздатність фізичної особи?», розміщену на веб-сайті; під час розгляду теми «Особливості організації державної влади і місцевого самоврядування в Україні» в цих же класах врахувала методичні рекомендації та врахувала зміни, що були внесені в закони «Про вибори народних депутатів України», «Про державну службу» (набирає чинності з 01.01.2013 року).
З урахуванням методичних рекомендацій МКМР щодо розробки системи міжпредметних зв'язків вчителі навчального закладу використовують елементи правової освіти в інших курсах, сприяють удосконаленню правових принципів щодо викладання предметів у початковій школі». Відповідно до Держстандартів у початковій школі елементи правової освіти інтегруються у предмети інваріантної складової. Зокрема, включаються у зміст курсу «Я і Україна» (1-3 клас), «Етика» (5-6 клас), «Людина і світ», «Історія України», «Всесвітня історія», «Захист Вітчизни», «Економіка», «Географія».
Факультативні курси
Так, наприклад, з метою формування в учнів почуття патріотизму, свідомого ставлення до особистої та громадянської безпеки, на уроках з предмету «Захист Вітчизни» в 10-х класах вивчаються теми: «Захист Вітчизни — головне завдання Збройних сил, обов’язок громадян України», «Конституція і закони України про Збройні сили України. Законодавство України про військову службу», «Військова присяга та військова символіка України».
З метою формування правової освіченості школярів на уроках етики в 5-х-6-х класах, вчителі при вивченні теми «Як співвідносяться мораль і закон як регулятори життя громадян в демократичному суспільстві» пропонують учням розглянути статті Конвенції про права дитини та визначити статті Конституції України, в яких ці положення гарантуються. В позаурочний час з нагоди святкування 18-ї річниці Конституції України серед учнів 5-х-6-х класів було проведено конкурс на кращий плакат «Як Конституція України захищає права дітей», вікторину «Якими є моральні норми та правила співжиття у людському суспільстві», бесіду з роз’ясненням статей Конституції України «Що означає бути громадянином своєї держави».
Школярі повинні не лише знати, але й вміти застосовувати правові знання. Адже дітям доведеться стикатися й вирішувати правові питання у власному житті і виступати згодом поширювачами правової освіти з-поміж інших. Так під час вивчення теми «Хто такі споживачі, продавці, виробники, виконавці. Які права споживачів закріплені законодавст-вом України. Як захистити права споживачів. Які організації та установи допомагають споживачам у захисті їхніх прав» учні вчаться складати Претензію (скаргу) з метою реалізації прав споживача. При вивченні теми «Право на працю в Україні. Як законодавство регулює трудові відносини» учні тренуються в написанні резюме.
Особлива увага приділяється вивченню законодавства щодо захисту прав неповнолітніх, особливо під час вивчення тем:
ü «Що таке закон. Як приймаються закони. Підзаконні акти та їх значення для життя громади. Як і де знайти правовий документ»,
ü «Яка поведінка є правомірною. Що таке правопорушення та юридична відповідальність. Коли і як особа відповідає за право-порушення»,
ü «Що таке конституція. Як Конституція врегульовує життя громадян України»,
ü «Що таке права і свободи людини. Загальна декларація прав людини. Види прав і свобод людини. Конвенція ООН про права дитини. Як захищаються права і свободи людини в Україні й світі»,
ü «Конституційні права і свободи людини і громадянина. Як реалізувати та захистити права і свободи. Які основні обов’язки закріплює Конституція України»,
ü «Право на освіту в Україні. Які середні навчальні заклади існують в Україні. Якими є права та обо-в’язки учнів, вчителів і батьків у навчальному процесі»,
ü «Що таке право власності. Як людина стає власником. Як реалізувати право власності. Якими правами наділені неповнолітні власники»,
ü «Як захистити особисті немайнові та майнові права. Цивільно-правова відповідальність мало-літніх та неповнолітніх осіб»,
ü «Взаємні права та обов’язки батьків і дітей. Особисті немайнові права дітей. Права батьків і дітей на майно, право на утримання»,
ü «Як держава захищає права дитини в сім’ї. Що таке опіка, піклування, усиновлення»
та інші в 9-х класах;
ü «Особа, суспільство, держава»,
ü «Правопорядок і правопорушення»,
ü «Юридична відповідальність»,
ü «Основні права, свободи і обов’язки громадян України»,
ü «Адміністративне право»,
ü «Кримінальне право»
Уроки правознавства викладаються в кабінеті історії та права, який оснащений всім необхідним для ефективного функціонування. В кабінеті зосереджено:
ü науково-методичні матеріали (бібліотека необхідних у навчально-виховній роботі методичних рекомендацій, наукових видань, історико-правової та мемуарної літератури, законодавчих актів України, ООН, ЮНЕСКО);
ü комп'ютерний банк даних законодавчих і нормативно-правових актів України;
ü навчально-наочні приладдя та посібники відповідно до вимог програм шкільних курсів для кожного класу;
ü куточок державної символіки України;
ü куточок права
На стінах кабінету розміщуються матеріали про найважливіші події сучасного суспільно-політичного життя, юридичні новини та поради до вивчення тем з навчальних курсів.
9. В рамках обміну передовим педагогічним досвідом вчителі школи:
ü Конон Н.Ф. організувала та провела районний семінар на тему: «Стереотипи та упередження»
ü Срібняк О.С. провела міський семінар-тренінг «Патріотичне виховання учнів на уроках суспільно-гуманітарного циклу» з використанням інформаційно-комунікативних технологій. 28 листопада 2013 р.
Семінар-тренінг розрахований на вчителів суспільно-гуманітарних дисциплін, заступників директорів з навчально-виховної роботи. Вчитель-методист Срібняк Олена Сергіївна, запропонувала поєднати використання інноваційних педтехнологій (методика критичного мислення, інтерактивні форми роботи, метод проектів, науково-пошукову роботу) та ІКТ з метою формування ключових компетентностей з тем «Голодомор 1932-33 рр. в Україні», «Велика Вітчизняна війна» та виховання активної громадянської позиції, почуття власної гідності у результаті осмислення соціального та морального досвіду минулих поколінь, розуміння історії і культури України в контексті історичного процесу.
10. Основні форми правовиховної роботи
Інформаційно масові (дискусії, диспути, конференції, диспути, ринги, вечори).
Діяльнісно - практичні групові (творчі групи, екскурси, свята, ярмарки, огляди, олімпіади). Однією з таких форм є традиційні щорічні свята творчих досягнень учнів, батьків, вчителів.
Вони проходяться в три етапи: класні, свята по паралелях, загальношкільне свято. Під час їх проведення учні не тільки гарно співають, танцюють, декламують вірші, грають на музичних інструментах, але і демонструють своє вміння в декоративно - прикладному мистецтві, досягнення в спорті, туризмі та інше.
Інтегративні ( КВК, фестивалі, шкільний клуб інтелектуалів, гуртки, секції). В школі працює: загін юних інспекторів руху, дружина юних пожежників, екологічна бригада, агітбригади, якими керують вчителі валеології, англійської мови та інформатики).
Індивідуальні (доручення, творче завдання, звіти, індивідуальна робота).
Діалогічні ( бесіда, між рольове спілкування).
Наочні ( виставки, стенди). Однією із таких важливих форм процессу виховання дітей є шкільний музей та кімната бойової слави, де старшокласники самостійно організовують дослідницько-пошукову діяльність поповнюють фонди шляхом проведення екскурсій, створюють тематичні виставки, проводять освітньо-виховну роботу серед учнів молодшої школи.
Правовиховна робота в школі постійно заслуховується на:
• педагогічних радах;
• нарадах при директорові;
• засіданнях методичного об'єднання класних керівників;
загально шкільних конференціях, батьківських зборах
На заняттях гуртка «Дебати» проводились заходи з правової освіти і виховання. Проведено бесіди і виступи перед учнями з нагоди:
– Дня ООН (демонстрація виставки літератури з історії та діяльності ООН);
– Дня прав людини (дискусія «Мої права і обов’язки учня – громадянина», учнів ознайомлено з Декларацією прав дитини (1959 р.) та Конвенцією про права дитини (1989 р.), проведено конкурс плакатів, бесіди);
– річниці вшанування революційних змагань 1917-1921 років та видатних діячів того часу;
– Дня визволення Києва від німецько-фашистських загарбників у формі звіту про пошукову роботу 29 жовтня 2013 р. проведено Урок мужності, присвячений Герою Радянського Союзу мол. сержантові М.К. Пилипенку, командирові відділення роти зв'язку 163-ї стрілецької дивізії 38-ї армії Воронезького фронту, який відбувся в Національному музеї історії Великої Вітчизняної війни 1941-1945 рр.(виступ Інієу Крістіни); випущено стіннівку (учасники гуртка);
– річниці прийняття Конституції Пилипа Орлика (проведено дискусію);
– з метою популяризації позитивного досвіду діяльності органів державної влади України проводилась бесіда «Україна – правова держава»;
– проведено правову вікторину (розглядались питання, як практичного права, так і історії становлення державності в Україні);
– в рамках профорієнтаційної роботи проводяться бесіди про професійну етику юриста (до відзначення Дня юриста);
– бесіди серед учнів на тему «Роль творчості Дмитра Луценка в розвитку державності України» та «Значення діяльності Максима Кривоноса в становленні української державності» з нагоди участі А.Чайковської та В.Панфілової в міському етапі міжнародного Конкурсу, присвяченому Шевченківським дням «Об'єднаймося ж, брати мої!». (Перемога Чайковської Анни-Марії);
– організовано бесіди та конкурси плакатів з попередження шкідливих звичок «Діти за здоровий спосіб життя!»;
– охорони довкілля – конкурс проектів «Зробимо Україну чистою!»;
– участь в І етапі огляду-конкурсу на кращий твір на правову тематику серед учнів загальноосвітніх навчальних закладів(Шевченко Владислава, Передня Марія, Соломатіна Олександра), та огляді-конкурсі на кращий проект телевізійної гри «Права дітей в мультфільмах» (Бондаренко Валерія);
– участь в конкурсі «Податки очима дітей» (Панфілова Вікторія);
– участь у ХVI Міжнародному конкурсі дитячої творчості "Золотий лелека" (Передня Марія, Соломатіна Олександра)
на формування позитивного ставлення особи до права та закону, готовності і здатності людини, громадянина до активної участі у справах суспільства та держави
Згідно з навчальним планом була проведена декада в ході якої проводились:
– брейн-ринг серед учнів 11-х класів з нагоди прийняття ООН «Загальної декларації прав людини»;
– бесіди по класах «Організаційно-правові засади попередження насилля над дітьми»;
– участь в щорічній акції «16 днів проти насильства»;
– брейн-ринг серед учнів 10-х класів;
– конкурс газетних стіннівок серед учнів 8-11-х класів з історії і правознавства на теми: «З нагоди річниці соборності України», «З нагоди річниці героїв Крут», «З нагоди 70-річчя початку насильного вивезення мирного населення з території окупованої України на примусові роботи в роки Великої Вітчизняної війни»;
– конкурс плакатів з нагоди Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом;
– зустріч учнів 8-11-х класів з працівниками правоохоронних органів;
– відвідування учнями 9-11-х класів
– конкурс учнівських творів з нагоди відзначення
– проведення конкурсу серед учнів 8-11-х класів
– проведення конкурсу серед учнів 8-11-х класів «Що ти знаєш про них?»;
– День юриста;
– бесіди для учнів 5, 6, 7-х класів: «Люди в історії: історичні діячі, групи людей і народи», «Події та явища в історії: відкриття, битви, подорожі, господарське та повсякденне життя.», «Україна в роки Другої світової (1939—1945) та Великої Вітчизняної (1941—1945) воєн»), «Пам’ять про них зберігає місто».
– 10-11 класи: «Україна в Другій світовій війні (1939-1945)», «Україна в роки окупації».
– 9-х класах виховна година з учнями та батьками до дня Толерантності.
Діє програма допомоги класному керівнику з питань правового виховання
Звіт
про проведення моніторингу з історії України
20 листопада 2014 р. в 11 класах (11 А – акдемічний рівень, 11 Б – профільний рівень) був проведений моніторинг з історії України.
Зміст запропонованих контрольних питань відповідав діючим держаним програмам і дозволив виявити рівень оволодіння учнями історичними знаннями, вмінням оцінювати події та діяльність людей в історичному просторі, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки при аналізі та оцінці історичних фактів і подій; висловлювати власне ставлення до них.
Критерії оцінювання робіт
№ завдання
|
Рівні навчальних досягнень
|
Орієнтовні вимоги навчальних досягнень учнів
|
Бали
|
Кількість допущених помилок
| |
11А
|
11Б
| ||||
1
|
початковий
|
визначення дати історичної події
|
1
|
2
|
2
|
2
|
початковий
|
зазначення за описом історичної постаті
|
1
|
2
| |
3
|
початковий
|
визначення назви військової операції за її описом
|
1
|
4
|
4
|
4
|
достатній
|
визначення причиннонаслідковихзв’язків історичних явищ
|
1
|
4
|
4
|
5
|
середній
|
встановлення хронологічної послідовності подій
|
всього 3
|
8
|
5
|
6
|
достатній
|
визначення назви історичного періоду, спираючись на цитований документ
|
всього 2
|
3
|
4
|
7
|
високий
|
порівняння історіографічних поглядів, аргументоване висловлювання власних суджень
|
всього 3
| ||
не приступили до виконання 7 завдання
|
11
|
2
|
Моніторингом було охоплено 44 учнів( із 57 за списком).
Контрольні роботи показали слідуючий рівень навчальних досягнень учнів:
Клас
|
Кількість учнів в класі
|
Кількість учнів, що писали моніторинг
|
Рівень навчальних досягнень за результатами моніторингу
| ||||||
початковий
рівень
|
середній
рівень
|
достатній
рівень
|
високий
рівень
|
% успішність
|
% якість учнів з високим та достатнім рівнем
|
Розбіжність між рівнем навчальних досягнень
9%
| |||
11 А
|
28
|
21
|
8
|
6
|
7
|
100
|
61
| ||
11 Б
|
29
|
23
|
7
|
2
|
14
|
100
|
70
| ||
Всього
|
57
|
44
|
15
|
8
|
21
|
100
|
65
|
З наведеної таблиці можна зробити висновок, що аналіз результатів контрольних зрізів знань в 11-х класах засвідчив, що рівень засвоєння фактичного матеріалу школярами в цілому задовільний. Учні мають високий рівень знань,47%, та близько 65% учнів 11-х класів мають високий та достатній рівень засвоєння фактичного матеріалу та хронології історичних подій.
Аналіз виконання окремих завдань контрольної роботи засвідчив, що учні орієнтуються в основних історичних поняттях і подіях, володіють навичками характеристики історичних постатей та їх ролі в історії.
Складнішими для учнів виявилися завдання з відкритою формою відповіді, що потребують узагальнення, оцінки історичних явищ, подій, висловлення власної точки зору на події, логічного їх викладення.
70% одинадцятикласників приступило до виконання завдання, яке вимагало розгорнутої відповіді, а максимальну кількість балів за його виконання набрали 47%. школярів.
Впровадження мультипрофільного навчання показує високі результати учнів. Прослідковується система в роботі вчителів, зорієнтована на послідовне формування в учнів наукового світогляду, умінь і навичок, національної свідомості.
Немає коментарів:
Дописати коментар